Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Digital kompetens

Skapad 2018-09-09 14:54 i Åsa Gårdsskola 4-9 Kungsbacka Förskola & Grundskola
Grundskola 5 – 6 Teknik
Vi lär oss om hur en dator fungerar och några grunder i programmering. Hur ettor och nollor kan bli spel, bilder och text.

Innehåll

Vi kommer att arbeta med:

- Hur en dator fungerar. Hur ettor och nollor kan bli till spel. bilder och text. UR Skola https://urskola.se/Produkter/201553-Programmera-mera-2-0-Datorer

- Lära oss om och prova på att skriva hemliga meddelanden med binär kod, det språk som datorn pratar. Vi kodar våra egna namnhalsband. file:///Users/wanja/Downloads/gratisiskolan_programmering_fran_borjan_5%20(1).pdf

- Hur en robot fungerar. UR Skola https://urskola.se/Produkter/201905-Programmera-mera-2-0-Robotar

- Hur fungerar programmering? Vi "programmerar" varandra med kommandon.

file:///Users/wanja/Downloads/gratisiskolan_programmering_fran_borjan_3.pdf

- Grunderna i programmering. Vi kodar med Minecraft https://code.org/minecraft

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  4-6
  • Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
    Tk  4-6
  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
    Tk  4-6
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
    Tk  4-6
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
    Tk  4-6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: