Ämnen:
Svenska, Bild, SO (år 1-3)
·
Årskurs:
6
Fria Maria Barnskola, Grundskolor · Senast uppdaterad: 6 februari 2019
Gaming och spelkulturen består till stor del av en visuell värld. Många unga människor idag tillbringar mycket av sin tid i olika spelvärldar. Ungdomar och barn idag sägs möta 60 000 olika bilder varje dag. Under det här arbetsområdet kommer vi titta närmare på det visuella uttrycket i spelvärlden och undersöka spelgrafikens historia. Bild: Donkey Kong, Nintendo arkadspel från 1981.
Pedagogisk planering: Spelgrafikens historia
I ämnet bild kommer årskurs 5 framförallt att arbeta med spelgrafikens historia och titta på det visuella uttrycket i spelvärlden ur ett konst och kulturhistoriskt perspektiv.
Eleverna kommer under lektionerna arbeta med följande bildprojekt och öva på dessa förmågor:
1. Skapa en visuell tidslinje med fakta om spelgrafikens historia.
Målet med arbetet är att ha fokus på bildanalys och att kunna förstå en bilds innehåll, uttryck och funktion.
2. Framställa en 2 d bild som illustrerar en digital stillbild med olika tekniker som pastellkritor och akvarell.
Målet med arbetet är att ha fokus på bildframställning och utveckla sin hantering av material och redskap.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
....Lite annat om bildlektionernas upplägg är att årskurs 5 kommer att ha fokus på samarbete och arbetsro, både i grupparbetet och individuellt.
Jag kommer att bedöma din delaktighet och vad du gör för att grupparbetet ska fungera under lektionerna. Samt hur väl du utvecklar dina bilder och lyssnar på förslag och instruktioner.
Under veckorna före höstlovet så tittade vi på en dokumentärserie i fem delar om Spelgrafik.
Här är länken om du vill titta på avsnitten igen. https://feber.se/spel/art/314344/historien_om_spelgrafiken/
/Petra
Bild: The Legend of Zelda (förkortat TLoZ), är ett TV-spel som släpptes till Nintendos konsol NES (Nintendo Entertainment System) 1986 i Japan. ( Källa: Wikipedia 2018-10-30)
Syfte (4)
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Centralt innehåll (6)
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter