Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
F - 3
Åledsskolan, Halmstad · Senast uppdaterad: 26 augusti 2021
I staden Robot City har nio robotar blivit tillfångatagna i programmeringsgrottan av det onda monstret Monsteralia. Robotarna behöver hjälp och har vänt sig till vår klass eftersom vi är proffs på att lösa problem. För att få tillgång till koderna till cellerna och befria robotarna behöver vi lösa problem.Till vår hjälp har vi brevbäraren Robastian som är den enda som klarat sig undan Monsteralia. Han skickar brev med olika problem som vi ska lösa.
Under arbetet med Robot City får du närma dig programmering utan dator på ett enkelt sätt genom att utföra uppdrag tillsammans.
Uppdragen ska stimulera dig till att:
Vi arbetar utifrån EPA-modellen (en-par-alla).
Vi integrerar matematik och teknik.
Viktiga ord och begrepp som du behöver lära dig att förstå och använda:
Algoritm, Bugg, Funktion, Hårdvara, Kod, Loop, Mjukvara, Programmering, Sekvens, Stegvis instruktion, System, Variabel, Villkor
När och på vilket sätt kommer bedömningen att ske?
Muntligt på lektionerna (EPA-modellen, En-Par-Alla).
Enskilt utförda uppdrag.
Centralt innehåll (4)
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Att styra föremål med programmering.
Kriterier (5)
Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan även ge exempel på hur några begrepp relaterar till varandra.
Eleven kan beskriva och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då konkret material, bilder, symboler och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget.
Eleven kan föra och följa matematiska resonemang om val av metoder och räknesätt samt om resultats rimlighet, slumpmässiga händelser, geometriska mönster och mönster i talföljder genom att ställa och besvara frågor som i huvudsak hör till ämnet.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter