Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
F - 3
Husensjö skola, Helsingborg · Senast uppdaterad: 12 december 2018
enkelt arbete med att koda( blockprogrammering) spel.
Så här kommer vi att arbeta:
se på film
koda spel på datorn. ( blockprogrammering).
Arbeta med binära tal ( göra en julgransdekoration).
bedömning:
att du löser enkla problem genom att välja rätt strategier och metoder ( på blockprogrammeringen)
att du kan följa stegvisa instruktioner ( att göra en julgransdekoration med binärkod)
Syfte (1)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
Centralt innehåll (3)
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Att styra föremål med programmering.
Kriterier (1)
Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter