Ämnen:
Teknik, Svenska, Matematik
·
Årskurs:
2 - 3
Linehedsskolan, Halmstad · Senast uppdaterad: 26 oktober 2018
Visste du att många saker runt omkring dig är programmerade? Att programmera betyder ungefär att skriva instruktioner. De instruktionerna brukar kallas för "kod". Eleverna ska programmera en Blue-Bot efter instruktioner.
Du kommer att få lära dig mer om programmering. Du ska bli medveten om att programmering är en slags instruktion och att många saker runt omkring oss är programmerade.
Du ska träna dina förmågor att:
Vi kommer att:
Syfte (3)
använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll (5)
Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Att styra föremål med programmering.
Kriterier (2)
Eleven kan föra och följa matematiska resonemang om val av metoder och räknesätt samt om resultats rimlighet, slumpmässiga händelser, geometriska mönster och mönster i talföljder genom att ställa och besvara frågor som i huvudsak hör till ämnet.
Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter