Ämnen:
Matematik
·
Årskurs:
4 - 5
Gullingeskolan, Stockholm Grundskolor · Senast uppdaterad: 27 november 2018
En dator eller ett program kan göra saker som är helt fantastiska och som löser svåra problem som vi människor har svårt för att lösa på egen hand, men egentligen gör dessa bara vad människan har sagt åt den. Datorer lyder instruktioner som människor har gett dem - det är att programmera.
Att du ska förstå att block-programmering är en enklare variant av kodning där det finns färdiga block som betyder olika saker. Genom att kombinera flera block får du figuren att röra sig på olika sätt.
Du kommer att få möjlighet att lära dig genom att:
Dina kunskaper kommer att bedömas utifrån din aktivitet på lektionerna, ditt samarbete med andra och att du har genomfört alla 20 olika stegen.
Syfte (1)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
Centralt innehåll (2)
Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Innehåller inga uppgifter