Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Elevens val åk 2 - programmering

Skapad 2018-10-29 19:07 i Sandåkraskolan Stockholm Grundskolor
Grundskola F – 3 Teknik Matematik
Vad i din omgivning är programmerat? Vad är kod? Vad är en algoritm? Dessa frågor och många till kommer du kunna besvara. Du kommer att programmera analogt och digitalt. Du kommer programmera din kompis och lära dig följa instruktioner. Du kommer programmera en Blue-bot och även styra en Blue-bot med Ipad.

Innehåll

 

Syftet med denna sekvens om fyra lektioner är att ge eleverna kunskap och en inblick i det digitala samhället vi lever i. Eleverna kommer möta flera av programmeringens begrepp som tex algoritm och få en förståelse att det är människor som programmerar och skriver kod, det är människor som programmerar. Eleverna ges möjlighet att utveckla ett dataologiskt tänkande och de tränar det logiska tänkandet. De kommer programmera analogt genom att styra en kompis rätt med hjälp av pilar och digitalt genom att programmera en Blue-bot både hands-on och programmera och styra den via Blue-tooth och Ipad. Eleverna övar problemlösning genom att leda Blue-botarna rätt samt felsökning när resultatet inte blir som de tänkt.

Du kommer att lära dig om programmering. Matematisk verksamhet är till sin art en kreativ, reflekterande och problemlösande aktivitet som är nära kopplad till den samhälleliga, sociala, tekniska och digitala utvecklingen.

För att bli godkänd krävs det att du deltar aktivt på lektionerna.

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
    Ma  1-3
  • Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
    Tk  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
    Ma   3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: