Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

6

Datorer och programmering

Vaxö skola, Vaxholm Stad · Senast uppdaterad: 4 november 2018

Alla människor i Sverige möter datorer, datasystem och maskiner som styrs av datorer i skolan, hemma, i yrkeslivet och på fritiden. Många funktioner i samhället är beroende av datorer och det är viktigt att alla datasystem fungerar. I det här arbetsområdet kommer du att få lära dig mer om hur en dator fungerar och vilka delar den består av. Du kommer också få lära dig mer om programmering och hur olika program kan styra datorn, olika maskiner och apparater.

Det här ska vi lära oss:

  • Vad datorer används till
  • Vad som finns inuti en dator
  • Vad som menas med dataprogram
  • Vad som menas med programmering
  • Lite om datorns historia

 

Så här ska vi arbeta:

  • Vi kommer att arbeta med Gleerups digitala läromedel. Läsa texter tillsammans och enskilt.
  • Vi kommer att öva på att skriva koder och programmera Bluebots att genomföra olika uppdrag
  • Vi kommer att diskutera varandras koder och om det blev som vi tänkt oss (hitta buggar)
  • Vi kommer att arbeta med olika enskilda övningsuppgifter, både med och utan datorn.
  • Vi kommer att titta på olika filmklipp och teveprogram och diskutera det vi lär oss av dem.

 

Så här får du visa:

  • Genom att delta i diskussioner och andra gemensamma övningar (muntligt)
  • Genom att skriva koder och programmera Bluebots och tillsammans med andra diskutera koden och om nödvändigt försöka hitta buggar i koden.
  • Genom skriftliga alternativt muntliga förhör där du visar att du förstår de ord och begrepp vi arbetar med

 

Viktiga ord och begrepp:

program

programmering

sensorer

kod

processor

indataenhet

utdataenhet

maskinkod

mjukvara

hårdvara

operativsystem

användargränssnitt

datalogiskt tänkande


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Uppgift 1

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback