Skolbanken Logo
Skolbanken

Programmering, Gs åk 7-9. HT -18

Grundsärskolan Västervång 5-10, Trelleborg - slutgallrad · Senast uppdaterad: 13 december 2018

Det här är en tema om vad programmering kan handla om. Du ska få pröva några olika sätt att programmera, se på filmer och utifrån dem arbeta vidare med blandade uppgifter. Du kommer även prova att läsa av QR koder. Vi kommer även att arbeta med en adventskalender!

Syfte

Syftet med detta projektet är att du ska få kunskaper om vad programmering kan handla om och prova några olika sätt att programmera. Du kommer även prova att läsa av och skapa QR koder och vara med och ska ett värdeskapande projekt.

Konkretiserade mål

Efter arbetsområdets slut ska du ha provat på att:

  • programmera i apparna Bee-bot och ScratchJr

  • programmera en Blue-Bot

  • förstå språkets betydelse för programmering

  • prova dina idéer tillsammans med en kompis

  • förstå hur man läser av en QR-kod

  • vara med och skapa en adventskalender!

 

Undervisning och arbetsmetoder

  • lärarledda genomgångar 
  • titta på UR skola "Programmera mera"
  • gruppdiskussioner 
  • spel
  • arbeta med programmeringsappar
  • prova att programmera Bee-Bot och Blue-Bot
  • bygga banor åt din Blue-Bot
  • programmera din robot till att ge sig ut på äventyr på de roliga latexmattorna.
  • delta i en QR-kodjakt
  • skapa QR-koder
  • vara med och skapa en adventskalender.

Bedömning

Du kommer visa att du kan genom att:

 

  • Delta i samtal.
  • Göra någon programmering i apparna beebot och/eller Scratch JR.
  • Programmera din robot så att den anländer till anvisad plats.
  • Läsa av QR-koder. Vara med och skapa QR-koder.
  • Följa en kamrats instruktion.
  • Svara på frågor.

 


Läroplanskopplingar

använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

reflektera över rimlighet i situationer med matematisk anknytning, och

använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

jämföra och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

hantera redskap och teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt,

använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

De geometriska objekten cirkel, kvadrat, rektangel, triangel. Hur de avbildas och beskrivs, såväl med som utan digitala verktyg.

Geometriska begrepp, till exempel hörn, sida, sträcka och vinkel.

Ord, begrepp och symboler inom ämnet matematik för att till exempel beskriva matematiska problem och utvärdera arbetsprocesser.

Material, som används till exempel i hållfasta och stabila konstruktioner, samt deras egenskaper.

Tillvägagångssätt för att lösa tekniska vardagsproblem och behov, till exempel om lampan slocknar och att inreda ett rum.

Dokumentation med förklarande ord och begrepp, till exempel i form av enkla skisser, bilder och med fysiska eller digitala modeller.

Manualer för redskap och teknisk utrustning i närmiljön.

Tekniska system i hemmet och samhället, till exempel vatten- och avloppssystem och system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar. Systemens förändringar över tid och några orsaker till det.

Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att till exempel samtala om teknik och utvärdera arbetsprocesser.

Tekniska lösningar inom kommunikations-, och informationsteknik för utbyte av information till exempel datorer, internet och mobiltelefoni. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Eleven kan bidra till resonemang om några tekniska lösningar där elkomponenter används för att få ljud, ljus eller rörelse.

Matriser i planeringen
Bedömningsmatris, Teknik, åk 9, Lsär 11
Bedömningsmatris matematik grundsärskolan 7-9
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback