Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
4 - 6
Östermalmsskolan, Stockholm Grundskolor · Senast uppdaterad: 13 augusti 2019
Under detta arbetsområde ska vi arbeta med datorer och programmering
Under detta arbetsområde kommer vi att arbeta med datorer och programmering. Vi kommer att lära oss vad programmering är för något, vad en dator består av, prata om robotar och drönare, Internet of things och annat spännande. Vi kommer självklart att programmera själva också! I och med att vi kommer att uppmärksamma Nobeldagen kommer vi att skapa egna innovationer som sedan kommer ställas ut i Ljushallen.
Vi kommer att ha genomgångar tillsammans i helklass, diskutera och fundera i grupper men också arbeta enskilt. Vi kommer läsa i Gleerups, programmera med Scratch och anteckna i Onenote och i skrivboken. Vi kommer att göra skisser och ritningar samt även bygga fysiska modeller.
Se lärandematris.
Syfte (3)
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
Centralt innehåll (5)
Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.
Innehåller inga uppgifter