Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Julens tro och traditioner Ny11 ht 18

Skapad 2018-11-29 15:09 i Nyhemsskolan Halmstad
Grundskola 1 Teknik Bild SO (år 1-3)
Ett arbetsområde i adventstid som handlar om varför vi firar advent, jul och bakgrunden till våra traditioner.

Innehåll

Utgångspunkt

Alla känner till tomtar, granar och julklappar, men varför firar vi jul egentligen?

Konkretisering av målen

Du kan:

  • Berätta om någon tradition som hör advent/julen till.
  • Du ska kunna berätta varför kristna firar jul och advent.
  • Du kan rita en bild som passar till det vi läst och pratat om.
  • Du kan programmera roboten så att den tar sig till luckan på vår julkalender.

Genomförande

Vi gör en EPA om julen och skriver ner barnens förkunskaper och diskuterar det tillsammans. Vi tittar på film om julens och vinterns traditioner. Vi summerar sedan filmen och arbetar med ord och begrepp som tillhör ämnesområdet. Eleverna får rita något om 2 traditioner som de fastnat för. De skriver och/eller förklarar muntligt vad de har ritat.

Vi läser och berättar om julevangeliet ur Barnens bibel samt tittar på någon film om julens kristna budskap. Vi fokuserar på ord och begrepp som förekommer i texterna.

Klassen har en julkalender där en blue- bot ska programmeras till dagens "lucka". Alla elever ska få prova på att programmera samt reflektera över hur programmering går till.

Dokumentation och bedömning

Bedömningen sker när vi tillsammans pratar om tro och jultraditioner. Vi bedömer också när barnen diskuterar, programmerar, ritar och berättar.

Elevarbeten dokumenteras i deras arbetshäften.

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
    Bl  1-3
  • Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
    Bl  1-3
  • Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
    Re  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: