Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Favorit matematik 5A

Skapad 2018-12-06 15:04 i Stavby skola Uppsala
Planeringen följer läromedlet Favorit Matematik 5A och 5B
Grundskola 5 Matematik
Den här terminen kommer vi att använda alla fyra räknesätten, addition, subtraktion, multiplikation och division. Vi kommer att räkna på olika sätt inom addition och subtraktion. Vi kommer att räkna med tal i bråkform, multiplicera och dividera Vi kommer att träna vinklar och cirkelns olika delar Vi kommer att arbeta med geometriska figurer. Vi kommer att träna enheten längd (mm, cm och dm). Vi kommer att mäta omkrets och area. Vidare kommer vi också att programmera geometriska objekt.

Innehåll

 

Syfte

För att så småningom kunna göra allt som matematikundervisningen syftar till så behövs många verktyg. Några av dessa verktyg kommer vi att arbeta med under denna perioden. När perioden är över skall du kunna:

  • huvudräkning och uppställning med de fyra räknesätten
  • ekvationer och olikheter
  • multiplikationstabellerna
  • att räkna division
  • tal i bråkform, multiplicera bråk, dividera bråk och förkorta bråk
  • välja rätt räknesätt vid problemlösning
  • skriva egen problem
  • diskutera matteproblem med en kompis
  • förklara hur du har tänkt
  • mätning
  • geometri, mätning, omkrets och area
  • vinklar

Bedömning

Vi bedömer med hjälp av diagnoser och prov under arbetets gång.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
    Ma
  • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
    Ma
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
    Ma
  • föra och följa matematiska resonemang, och
    Ma
  • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
    Ma
  • Centralt innehåll
  • Grundläggande geometriska objekt däribland polygoner, cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
    Ma  4-6
  • Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
    Ma  4-6
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
    Ma  4-6
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan beskriva och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då konkret material, bilder, symboler och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget.
    Ma   3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: