Skolbanken Logo
Skolbanken

Årskurs:

F

Programmera i Scratch åk 8 VT 2019

Storkskolan, Sjöbo · Senast uppdaterad: 10 december 2018

Vad skall du som elev lära dig när du arbetar med scratch? Du lär dig mattematik och logik, på ett motiverande och meningsfullt sätt. Medans du arbetar med ditt programmeringsprojekt lär du dig även om designprocessen. Vanligtvis startar allt med en idé och en berättelse därefter går arbetet över till att skapa en fungerande prototyp som du experimenterar med. Om något gått fel lär du dig att felsöka. Du får feedback från andra och omarbetar. Idéer leder till projekt som leder till nya idéer och så vidare. Under rätta förhållanden kan Scratch ge förutsättningar för ett arbetssätt där du får möjlighet att tänka kreativt, analysera, designa och samarbeta. Att arbeta med och skapa projekt i Scratch ger även en djupare förståelse för den digitala teknik som idag omger oss. Du lär dig inte bara att interagera med datorn, du lär dig att skapa med den. Som vuxen kanske du kommer att arbeta som programmerare i vuxen ålder därför kan det vara nyttigt att lära dig programmera. Du kommer att börja med att skapa ett roligt spel som är enkelt även om du aldrig har jobbat med Scratch tidigare. Målet är att få en skalbagge att springa runt en bana och försöka undvika att hamna utanför banan genom att styra med vänster- och högerpil på datorns tangentbord. Ramlar figuren utanför banan blir du Game Over!! När du tränat på att programmera skall du börja programmera ditt eget spel.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Digital konstruktion genom programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback