Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

6

Elspel

Djupedalskolan 7-9, Härryda · Senast uppdaterad: 11 december 2018

Ni ska tillverka ett spel! Uppgiften innebär att ni ska utforma spelet och koppla in lampa eller larm i en krets som sluts och visar när man valt rätt alternativ.

Vi ska arbeta med: (från LGR 11)

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse.
  • Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system.
  • Egna konstruktioner med tillämpningar av elektriska kopplingar.
  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord, begrepp och symboler

Arbetssätt

  • Vi arbetar enligt teknikutvecklingsarbetets olika faser:
  1. Ni identifierar ett behov av ett elspel.
  2. Ni undersöker en spelidé (rita skiss på papper) och planerar ert elspel.
  3. Ni hittar förslag till lösningar på problem som ni stöter på.
  4. Ni konstruerar ert spel. 
  5. Ni testar om er spelidé och konstruktion fungerar.

Vad? 

Ni ska konstruera ett elspel med lampor, sladdar, strömbrytare, batteri. (ev finns andra komponenter med)

Spel:

Det kan vara t.ex:

  • Enkelt spel med frågor och flervalsalternativ, där rätt svar ger en lysande lampa.

Hur?

Arbete i grupp (2 personer). Ni presenterar era egna ideér för varandra och kommer sedan överens om en gemensam spelidé. Alla skriver egna anteckningar om arbetets gång som sedan lämnas in till Maja. 

Konstruktion: 

Ni använder kartong, lampor, batteri, sladdar, gem, påsnitar, men även annat återvunnet material som du kan tänkas hitta. Ni konstruerar ert spel och låter någon annan grupp testspela.

Tid:

v 48-50

Inlämning: 

Ni lämnar in ert spel för bedömning tillsammans med dina egna anteckningar i Classroom som du kontinuerligt fyller på där under arbetets gång.

Avslutning:

Speltestning under vecka 50.

 

 

 


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Teknik elspel år 6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback