Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
4 - 6
Aspenässkolan, Lerum · Senast uppdaterad: 11 december 2018
En dator eller ett program kan göra saker som är helt fantastiska och som löser svåra problem som vi människor har svårt för att lösa på egen hand, men egentligen gör dessa bara vad människan har sagt åt den. Datorer lyder instruktioner som människor har gett dem - det är att programmera.
I detta arbetsområde får du möjlighet att lära dig:
Du kommer att få möjlighet att lära dig genom att:
Dina kunskaper kommer att bedömas utifrån:
Syfte (1)
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll (2)
Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Kriterier (2)
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter