Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Teknik

·

Årskurs:

F - 6

Programmering

Grundsärskolan Västervång 5-10, Trelleborg - slutgallrad · Senast uppdaterad: 13 december 2018

Det här är en tema om vad programmering kan handla om. Du ska få pröva några olika sätt att programmera, se på filmer och utifrån dem arbeta vidare med blandade uppgifter. Du kommer även prova att läsa av QR koder. Vi kommer även att arbeta med en adventskalender!

Konkreta mål

Du ska  programmera i apparna Bee-bot och ScratchJr

Du ska programmera en Blue-Bot

Du ska förstå språkets betydelse för programmering.

Du ska prova dina idéer tillsammans med en kompis.

Du ska förstå hur man läser av en QR-kod.

Du ska vara med och skapa en adventskalender!

 

Du kommer visa att du kan genom att:

Delta i samtal.

Göra någon programmering i apparna beebot och/eller Scratch JR.

Programmera din robot så att den anländer till anvisad plats.

Läsa av QR-koder. Vara med och skapa QR-koder.

Följa en kamrats instruktion.

Svara på frågor.

 

Arbetssätt:

Du kommer att titta på UR skola "Programmera mera"

Du kommer att arbeta med programmeringsappar.

Du kommer att prova att programmera Bee-Bot och Blue-Bot

Du kommer att få bygga banor åt din Blue-Bot 

Du kommer att få programmera din robot till att ge sig ut på äventyr på de roliga latexmattorna.

Du kommer att vara med på en QR-kodjakt. Du kommer att vara med och skapa QR-koder.

Du kommer att vara med och skapa en adventskalender.

 

Syfte:

Matematisk verksamhet är till sin art en kreativ, reflekterande och problemlösande aktivitet som är nära kopplad till den samhälleliga, sociala, tekniska och digitala utvecklingen. ( LGR 11 sid 42 reviderad upplaga)

Centralt innehåll:

Hur entydiga, stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. (LGR 11 sid 43 reviderad upplaga)

Läroplanskopplingar

Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Att styra föremål med programmering.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen
Teknik 4-6
Teknik år 1 -3
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback