Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Fysik, Matematik, Teknik, Svenska

·

Årskurs:

5

FLL Into Orbit

Grycksboskolan, Falun · Senast uppdaterad: 18 december 2018

Att få upp människor i rymden på ett säkert sätt är svårt även för en kort tidsperiod. Att bygga raketer, rymdskepp och grundläggande livsuppehållande system är en av de mest komplicerade uppgifter en människa kan stå inför. Men tänk om du får i uppdrag att utforska rymden under ett år eller mer. Hur kan du hantera de fysiska problem din besättning kommer att stå inför? FIRST® LEGO® League säsongen 2018 utmanar er till att samarbeta för att bryta er loss från jordens dragningskraft och INTO ORBIT℠!

Syfte

Du ska utveckla förmågan att:

  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och i samhället
  • identifiera tekniska problem och lösningar
  • använda begrepp, modeller och teorier inom teknik 
  • skapa, beskriva och använda programmering för att lösa problem
  • använda programmering för att styra föremål eller egna konstruktioner
  • förstå att datorer styrs av program
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa uppgifter
  • anpassa språket efter mottagare
  • söka information

Konkretisering av mål

  • identifiera ett problem som kan uppstå på en längre rymdfärd
  • utforma en innovativ lösning på problemet
  • gör en prototyp på lösningen
  • presentera lösningen
  • bygga och programmera en EV3-robot för att klara givna uppdrag på FLL-mattan
  • presentera lösningen, programmeringen av roboten

Arbetssätt

Vi arbetar i grupp med att först identifiera ett problem som kan uppstå då man ska vistas i rymden en längre period. Ni forskar vidare på varför detta är ett problem och vilka lösningar det kan finnas på problemet idag. Ni utformar en egen innovativ lösning på problemet eller förbättrar en lösning som finns. Sedan bygger ni en egen prototyp på er lösning och presenterar för övriga grupper och domare på FLL.

Inför tävlingen First Lego League lär vi oss att programmera våra EV3-robotar och bygger och programmerar dem att klara av så många uppdrag som möjligt på årets FLL-matta.

Vi förbereder oss för att genomföra de redovisningar som ingår i FLL:

  • PROJEKT (P) I projektdelen ska lagen själva definiera ett problem. De ska angripa problemet och presentera en innovativ (ny eller förbättrad) lösning.
  • TEKNIK (T) I teknikdelen ska lagen bygga en robot och programmera den att lösa uppdrag på robotbanan.
  • MARKNADSFÖRING (M) I marknadsföringen ska varje lag synliggöra det egna laget och projektet.
  • KÄRNVÄRDEN Kärnvärdena genomsyrar hela FLL, och laget ska bära dem med sig under hela perioden, samt under turneringen presentera hur de har implementerat dem. 

Under hela arbetet jobbar vi efter FLLs kärnvärden som är

  • UPPTÄCKA: Vi utforskar nya kunskaper och idéer.
  • INNOVATION: Vi använder kreativitet och uthållighet för att lösa problem.
  • PÅVERKAN: Vi tillämpar det vi lär oss för att förbättra vår värld.
  • INKLUDERANDE: Vi respekterar varandra och drar nytta av våra olikheter.
  • SAMARBETE: Vi är starkare när vi arbetar tillsammans.
  • SKOJ: Vi har kul!

Bedömning

Dina kunskaper bedöms efter hur du 

  • samarbetar i gruppen
  • forskar på problemet
  • arbetar för att hitta en lösning
  • arbetar med er egen lösning
  • presenterar er lösning
  • samarbetar för att programmera roboten så att den klarar så många uppdrag som möjligt
  • visar programmeringen

Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,

genomföra systematiska undersökningar i fysik, och

använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

formulera sig och kommunicera i tal och skrift,

läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,

anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och

söka information från olika källor och värdera dessa.

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och

analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Rationella tal och deras egenskaper.

Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

Människan i rymden och användningen av satelliter.

Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.

Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter såväl med som utan digitala verktyg.

Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel artiklar i tidningar och filmer i digitala medier.

Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.

Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.

Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.

Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.

Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.

Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.

Matriser i planeringen
Ämnesmatris Fysik år 4-6
Teknik 4-6
Ämnesmatris svenska (HEJA)
Ämnesmatris matematik 4-6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback