Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
1
Almtunaskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 6 januari 2019
Vi lever i en digitaliserad värld och för barn idag är den digitala världen självklar. För att förstå att det är en värld skapad av oss människor, och för att vi ska träna på att vara kritiska producenter och medvetna konsumenter, krävs kunskap om programmering. Det här är en introduktion om vad programmering kan handla om. Du ska få pröva några olika sätt att programmera på ... alltså ge korrekta instruktioner, först analogt och sen digitalt. Nu är det dags för oss att upptäcka programmeringens spännande värld!
Du kommer att få träna din förmåga att:
Målet med arbetet är att du ska kunna:
Viktiga begrepp som du kommer få möta:
Så här kommer vi att arbeta:
Vi kommer att:
Du kommer möta IKT i undervisningen genom:
Du kommer vara delaktig och ha inflytande på undervisningen genom:
Du kommer du få visa din kunskap genom:
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Övrigt:
Om programmering från skolverket: https://www.youtube.com/watch?v=7rCkzXFuhGw
Syfte (2)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
Centralt innehåll (5)
Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Att styra föremål med programmering.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter