Ämnen:
Matematik, SO (år 1-3), NO (år 1-3), Teknik, Bild
·
Årskurs:
2
Backa skola, Tanum · Senast uppdaterad: 20 maj 2019
Datorer, telefoner och annan programmerad teknik är något som vi idag tar för givet. För att förstå att det är en värld skapad av oss människor och för att vi ska förstå att vi måste vara kritiska till allt vi hör, ser och läser, krävs det kunskap om programmering.
Du ska kunna:
Du ska få visa dina kunskaper genom att:
Du ska få:
Tidsplan VT i åk 2 och vidare i åk 3.
Centralt innehåll (7)
Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.
Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Att styra föremål med programmering.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter