Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
7
Färsingaskolan, Sjöbo · Senast uppdaterad: 25 september 2019
De senaste 15 åren har en digitalisering skett och allt fler jobb är digitala och finns på internet eller i appar. Någon måste skapa programmen som vi alla använder i våra datorer och i våra telefoner. Framtidens program kommer förmodligen skrivas av några av er. Alla bör därför förstå lite om programmering och de risker som finns när allt viktigt finns i koder på internet. Tillgängliga för hackers om man inte skyddar sin digitala identitet.
Mål för arbetet
Du kommer under kommande veckor arbeta med programmering. Du kommer lära dig göra spel och lära dig grunderna inom detta. Du kommer därefter fördjupa dig i samhällets uppbyggnad och de risker som finns när du lägger upp ditt liv och dina privata uppgifter på nätet. Det är smidigt på många sätt att alltid vara uppkopplad, men du blir då sårbar för hackers och nätfiske. Målet är alltså att även lära sig grunderna i nätetik och vad du kan göra för att skydda dig på internet.
Vad ska du kunna?
Vilka förmågor ska du träna?
Undervisning och arbetssätt
Du kommer programmera självständigt för att lära dig grunderna i programmering. Målet är att testa sig fram och pröva och ompröva sig fram.
Genomgång och diskussioner kommer genomföras om risker på internet och nätetik.
Aktiviteter:
Elevinflytande:
Beroende på hur snabbt du kommer lära dig programmera, kommer vi tillsammans anpassa utmaningar som du känner är meningsfulla.
Bedömning:
När du programmerar "Lego mindstorms" kommer jag titta extra på hur du testar dig fram och lär dig av dina fel i programmeringen. Jag kommer också läsa din loggbok, där du beskriver just de problem du träffat på och hur du valt att lösa dem. Din förmåga att kommunicera i loggboken, men också muntligt i diskussioner.
Syfte (3)
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll (6)
Tekniska lösningar för styrning och reglering av system. Hur mekanisk och digital teknik samverkar, till exempel i värme- och ventilationssystem.
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.
Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
Hur digitala verktyg kan vara stöd i teknikutvecklingsarbete till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.
Kriterier (6)
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.
Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.
Innehåller inga uppgifter