Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 6

Datorer och programmering

Slättaskolan, Falun · Senast uppdaterad: 20 januari 2019

Datorer och programmering

 

Du ska kunna följande:

1. Datorns historia

2. Datorns uppbyggnad

3. Grunderna i blockprogrammering

4. Vad programmering är

5. Mobiltelefonens historia

6. Hur programmerad vår vardag är

 

Så här kommer vi att arbeta:

Gemensamma genomgångar.

Läsa texter, svara på frågor.

Göra experiment/ laborationer och skriva enklare laborationsrapporter

Titta på film.

 

Bedömning:

Dina muntliga svar på frågor.

Ditt deltagande i diskussioner.

Hur bra du genomför och dokumenterar ditt arbete med programmering.

Prov


Läroplanskopplingar

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.

Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.

Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback