Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

PP åk 6 Teknik "Kod och programmering"

Skapad 2019-01-21 14:13 i Hökarängsskolan Stockholm Grundskolor
Grundskola 4 – 6 Teknik
Under några veckor ska vi arbeta med programmering på tekniklektionerna. Vi kommer att lära oss vad programmering är och vi kommer att prova olika sätt att arbeta med kod och programmering.

Innehåll

Vad ska jag lära mig?

  • Vad som menas med programmering.
  • Exempel på vad som är programmerat.
  • Att läsa och skriva kod.
  • Exempel på olika sätt att programmera.
  • Olika begrepp som används i samband med programmering, t ex input, output, processor, kod, ASCII-kod, UNICODE och bugg.

Hur ska jag lära mig?

  • Vi kommer att ha genomgångar och diskussioner då vi pratar om programmering och olika begrepp kopplade till programmering.
  • Vi kommer att träna på att skriva koder och tolka koder.
  • Vi kommer att arbeta med Lightbot hour.
  • Vi kommer att se filmer, t ex Programmera mera.
  • Vi kommer att programmera Blue-Bot.

Hur ska jag visa vad jag har lärt mig?

Du kan visa dina kunskaper:

  • Vid genomgångar och diskussioner
  • Vid arbete med olika arbetsuppgifter under lektionerna

 

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
    Tk
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  4-6
  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
    Tk  4-6
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
    Tk  4-6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: