Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik, SO (år 1-3)

·

Årskurs:

2

Programmering och nätvett

Håsta skola, Hudiksvall · Senast uppdaterad: 16 juni 2019

Vad är programmering? Vi kommer att lära oss mer om och prova på enkel programmering. Vi kommer att följa serien "Programmera mera" samt testa programmering i olika appar, Beebots och ScratchJr. Vi kommer också att lära oss vett och etikett på nätet genom att se avsnitt av "Surfarna" från UR.

Vi ska lära oss

- grunderna i programmering

- olika begrepp som hör till programmering

- hur man programmerar på ett enkelt sätt

- symbolers användning vid stegvisa instruktioner

- grundläggande förståelse för ett antal begrepp och fenomen på internet ex cookie, källkritik, klickbeten och nätfiske.  är tänkt att ge en grundläggande förståelse för ett antal begrepp och fenomen på internet, samt skapa en bild av vilka mekanismer som styr urvalet i datorernas sökmotorer

För att lära oss detta kommer vi att

- se och diskutera kring programserien "Programmera mera"

- analog programmering

- använda oss av olika appar på våra Chromebooks ex Ligthbot, Selmas saga, Fix the Factory etc. 

- programmera givna uppdrag i ScratchJr 

- se och diskutera kring programserien "Surfarna"

 

Du visar dina kunskaper genom att

- vara delaktig och aktiv under lektionerna: svara, lyssna, diskutera, berätta.

- programmera egna sekvenser i ScratchJr. 

 


Läroplanskopplingar

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.

Att styra föremål med programmering.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback