Ämnen:
SO (år 1-3), Matematik
·
Årskurs:
F - 3
Vattholmaskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 9 maj 2019
Tema Affären har ett lekfullt upplägg och riktar sig till eleverna på fritids. Eleverna får under leken träna förmågor inom både matematik och samhällskunskap.
LGR-11, del 1 ur skolans värdegrund och uppdrag:
Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska även sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.
Undervisningen i tema affären ger eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
Här konkretiserar du kunskapskraven och beskriver vad eleven ska kunna efter avslutat arbetsområde.
Här beskriver du hur undervisningen kommer utformas för att eleven ska ges förutsättningar att träna sina förmågor.
Affären ska finnas för alla barnen på fritids. Barnen bestämmer vad som ska säljas. Affären använder endast kontanter.
Viss tillverkning av varor kommer ske.
Barnen behöver hjälp av personalen att turas om så att fler som villa vara där får plats.
Läroplan (5)
kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället,
Centralt innehåll (4)
Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter