Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Samhällskunskap, Svenska som andraspråk, Teknik, Svenska, Matematik

·

Årskurs:

3 - 6

Digitalisering, Algoritmer, Programmering och Netikett.

Näsvikens skola, Hudiksvall · Senast uppdaterad: 30 april 2019

Stora delar av vår värld är idag uppbyggd av koder. När vi startar mikron, datorn, telefonen med mera tar vi del av den kod någon annan har skapat och programmerat. Eleverna kommer att få en förståelse för hur programmering används och påverkar våra liv. Vi  arbetar med medie- och informationskunnighet. Statens medieråd Statens medieråd är en myndighet med uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Genom att öka barns och ungas medie- och informationskunnighet, MIK, ger vi dem verktyg för att kunna göra sina röster hörda, kritiskt värdera information och självständigt hantera situationer som kan uppstå på nätet.    

Syfte och mål

Undervisning

Vi kommer att

  • vi har sett programmen "Programmera mera"
  • prova på hur det är att arbeta med programmering med Ascii-tabellen

  • börja med att programmera genom att konstruera banor på papper

  • arbeta utifrån mattelyftets modul om digitalisering
  • prova på att programmera 
  • träna på att följa instruktioner muntligt och via webb

När det gäller nätetiken kommer vi att göra flertal uppgifter och värderingsövningar tillsammans. Vi diskuterar och resonerar om olika frågor och låter alla få möjlighet att komma till tals.

Vi kommer diskutera frågor rörande

  • elevernas egen nätvardag
  • elevernas rättigheter och skyldigheter på nätet med utgångspunkt från barnkonventionen
  • frågor med fokus på etik i förhållande till nätet
  • frågor om internetsäkerhet
  • informationssökning, källkritik och upphovsrätt

 

 

Bedömning

Vi bedömer din delaktighet i att följa instruktioner och delta i diskussioner. Samt dina inlämnade uppgifter.


Läroplanskopplingar

förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,

förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.

förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa, och

kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion, och

förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.

Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.

Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.

Sakprosatexter för barn och unga. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.

Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, till exempel vatten- och avloppssystem och system för återvinning. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.

Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Skriva en instruktion

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback