Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
1
Kristinebergskolan F-9, Oskarshamn · Senast uppdaterad: 30 april 2019
Vad är programmering? Kan du programmera dig själv eller en kompis? Du kommer att få lära dig grunderna i programmering.
Förmågor och kunskaper som ska utvecklas:
- vad programmering är
- vad en robot är
- olika begrepp som hör till programmering
- hur man programmerar på ett enkelt sätt
För att lära oss detta kommer vi att:
- titta på programserien "Programmera mera"
- programmera kompisar
- träna på att skapa och följa instruktioner genom att göra algoritmspelet
- arbeta med skolans Bluebot
Du visar dina kunskaper genom att:
- vara delaktig och aktiv under lektionerna: svara, lyssna, diskutera, berätta.
- på ett enkelt sätt redogöra för vad programmering är.
Läroplan (3)
kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Centralt innehåll (2)
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Att styra föremål med programmering.
Innehåller inga uppgifter