Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik, Matematik

·

Årskurs:

4 - 6

Programmering åk 5

Hågadalsskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 17 augusti 2021

I det här arbetsområdet ska vi lära oss mer om programmering och hur man kan ha nytta av det! Vi ska jobba med Scratch, Sphero-bollar och analog programmering. Vi ska även nosa lite på Micro:Bits, Code och Ozobot samt lära oss viktiga programmeringsord.

Under det här arbetsområdet ska du visa att du kan: (kunskapskrav och förmågor)

  • Lösa olika problem med hjälp av teknik
  • Använda teknikens begrepp och uttrycksformer
  • Lite om hur algoritmer används vid programmering  

Det kommer du att få visa genom att: (bedömning)

  • Göra uppgifter med blockprogrammering
  • Skapa egna spel och annat i bl.a Scratch
  • Programmera Sphero-bollar
  • Prova på Micro:Bits och Ozobot
  • Delta aktivt vid genomgångar och diskussioner

Du kommer att få lära dig: (centralt innehåll)

  • Om några av datorns delar och funktioner
  • Ord och begrepp som kan kopplas till teknik och programmering i synnerhet
  • Att identifiera behov, lösning, konstruktion och utprövning
  • Att styra föremål med hjälp av främst blockprogrammering
  • Hur teknik och programmering finns behövs i olika yrken idag

Hur ska vi lära oss detta? (undervisning)

  • Programmera med hjälp av Scratch, Code
  • Använda Shpero-bollar, Micro:Bits och Ozobot
  • Programmera analogt (t.ex. ge varandra instruktioner)

Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär.

Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett relativt väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med förhållandevis god anpassning till problemets karaktär.

Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett relativt väl fungerande sätt och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett välfungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär.

Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett välfungerande sätt och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt.

Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan förklara enkla tekniska lösningar i vardagen och hur några ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.

Eleven kan förklara enkla tekniska lösningar i vardagen och hur några ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback