Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 6

Teknik åk 4

Högastensskolan, Helsingborg · Senast uppdaterad: 6 maj 2019

Du ska lära dig olika kommando inom programmering med hjälp av olika appar och program. Du ska även dyka ner lite i teknikens historia och fördjupa dig i en uppfinning som har påverkat mänskligheten.

Tekniken kommer att vara indelad i tre delar.

1. Tekniska system med på fysiska system och digitala system. Här programmerar vi i Swift Playgrounds och code.org.

2. Utveckling och konstruktion där vi ska ta oss till olika platser genom olika kommandon. 

3. Skriva en resonerande text över hur tekniska uppfinningar påverkar oss i vardagen samt välja en teknisk uppfinning att fördjupa dig i.


Läroplanskopplingar

Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.

Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen
Teknik åk 6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback