Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

8

Sannolikhet och programmering åk 8

Björkvallsskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 6 maj 2019

Sannolikhet är ett mått på hur troligt det är att en viss händelse inträffar och detta går att räkna ut. Vi kommer att arbeta med sannolikhet i olika spel, genom undersökningar, beräkningar och med hjälp av datorsimuleringar.

Såhär kommer vi att arbeta:

På lektionerna varvar vi diskussioner, enskilt arbete i Matte Direkt, laborativt arbete och programmering via repl.it. Se bifogad planering.

 

När arbetsområdet är avslutat ska du kunna:

- förklara vad som menas med begreppet sannolikhet

- göra beräkningar med sannolikheter

- använda träddiagram vid beräkning av sannolikheter vid upprepade händelser

- hur sannolikhet kan bestämmas ur statistik

- beräkna antal möjliga utfall med hjälp av kombinatorik

- använda programmering för att simulera teoretiska sannolikheter

- beskriva hur sannolikhet kan bestämmas genom att göra praktiska försök

 

Viktiga begrepp inom området:

Sannolikhet, chans, risk, händelse, komplementhändelse, möjligt utfall, likformig sannolikhetsfördelning, gynnsamt utfall, relativ frekvens, upprepade händelser, träddiagram, oberoende händelser, beroende händelser, kombinatorik, multiplikationsprincipen


Läroplanskopplingar

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer.

Bedömningar av risker och chanser utifrån datorsimuleringar och statistiskt material.

Matriser i planeringen
Kunskapskraven Lgr 11 Åk 7-9
Uppgifter
Lektionsplanering

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback