Skolbanken Logo
Skolbanken

Årskurs:

F - 1

Programmering

Fågelskolan F-3, Lunds för- och grundskolor · Senast uppdaterad: 18 juni 2019

Vi lever mitt i en värld full av programmerade saker. Det är inte bara datorn, surfplattan och smarta telefoner som är programmerade utan även diskmaskinen! Vi kanske inte tänker på hur dessa saker fungerar. Kan en surfplatta tänka själv? Eller finns det ett särskilt språk som människan använder för att få programmerade saker att fungera på ett särskilt sätt?

Syftet med arbetsområdet är att du ska få möjlighet att:

Förstå att en dator eller en robot inte kan tänka själv, utan den behöver människans hjälp för att förstå vad och hur den ska göra för att lösa uppgiften.

Få grundläggande kunskaper om hur du utformar en instruktion.

 

 

 

Du kommer att bearbeta arbetsområdet genom olika arbetssätt:

Ordning

  • Genomföra olika moment i rätt och fel ordning som att klä dig i viss ordning.
  • Vara din egen robot och följa olika instruktioner.

Mönster

  • Upptäcka mönster i naturen
  • Skapa en gemensam dans med hjälp av naturens mönster
  • Skapa olika mönster (föra över ett färgmönster från ett armband till ett halsband)

 

 

 

 

 

 


Läroplanskopplingar

pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,

kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,

skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback