Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
7 - 9
Da Vinciskolan, Ale · Senast uppdaterad: 8 december 2019
Det finns överallt omkring oss, i datorer, TV-apparater; maskiner och i robotar. Program styr dessa enheter men programmering är även ett stort redskap som vi i tekniken blir allt mer beroende av för att lösa problem. Här introducerar vi ett blockbaserat programmeringsspråk, Scratch, och tränar på den struktur som krävs för att skriva program.
omfattning 3v
Arbetsområde: Programmering 1 (Scratch)
Syfte:
-använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
-identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
Förstå den generella struktur med vilket ett program styr t ex datorer och i förlängningen hur man kan nyttja datorn som en resurs för att uträtta vissa uppgifter.
Hur?
Eleverna ska utveckla kunskap och förtrogenhet om ämnets uttrycksformer, utveckla egna idéer samt använda teknikens verktyg (i detta fall programmering i Scratch)
Exempel på innehåll:
I din programmering, lär du dig hur man arbetar med villkor
- Hur funkar If-satsen?
Lär dig arbeta med Loopar (eller iterationer)
- Hur kan man använda loopar för att lösa vissa uppgifter?
Introducera koncept: Vad är en algoritm och Hur skulle en enkel algoritm kunna tänkas fungera?
- Felsöka ett befintligt program
- Skapa ett eget enkel spel.
Centralt innehåll:
•Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
•Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.
•Hur digitala verktyg kan vara stöd i teknikutvecklingsarbete till exempel för att göra ritningar och simuleringar. (ex robotgräsklippare)
Innehåller inga läroplanspunkter
Innehåller inga matriser