Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
6
Getingeskolan, Halmstad · Senast uppdaterad: 17 maj 2019
Du kommer denna termin att få utveckla dina kunskaper inom programmering. Vi kommer att utgå från Code.org och sedan gå vidare med Scratch. Vi kommer att avsluta arbetsområdet med att du ska programmera ett eget spel eller liknande i Scratch.
Mål:
Tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
Bedömning:
Syfte (2)
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll (7)
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.
Innehåller inga uppgifter