Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2019-06-14 12:50 i Smedshagsskolan Stockholm Grundskolor
Grundskola F – 3 Matematik Teknik
Vi kommer att öva på blockprogrammering både analogt och digitalt.

Innehåll

Konkretiserade mål:

Du ska kunna:

·         Du ska kunna utföra enklare analog programmering.

·         Du kan utföra enklare digital programmering.

 

Lektionsplanering:

Lektion 1: Introduktion och uppgifter F i HITTA KODEN.

 

Lektion 2: Introduktion till ScratchJR

 

Lektion 3: Kör igenom staden

 

Lektion 4: Race

Uppgifter

  • Arbetsuppgift

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3

Matriser

Ma Tk
Programmering

Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Analog programmering
Eleven kan utföra enkel analog programmering.
Eleven har inte varit med på lektioner och inte visat några kunskaper.
Eleven behöver hjälp av en vuxen för att utföra analog programmering.
Eleven kan självständigt utföra analog programmering.
Digital programmering
Eleven kan utföra enkel digital programmering.
Eleven har inte varit med på lektioner och inte visat några kunskaper.
Eleven behöver hjälp av en vuxen för att utföra digital programmering.
Eleven kan självständigt utföra digital programmering.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: