Ämnen:
Svenska, Teknik, Matematik
·
Årskurs:
F
Knutsbo skola, Ludvika · Senast uppdaterad: 18 juni 2019
Vi lär oss grunderna i programmering. Vi tar reda på vad som är programmerat i vår vardag.
- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.
- olika begrepp som hör till programmering.
- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.
- praktiska övningar
- få programmera en kompis med hjälp av instruktioner.
- skapa och följa egna banor som Blue-boten ska programmeras att följa.
-jobba med iPads och programmera i spel.
- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.
-Visa förmågan att samarbeta och lösa problem.
Syfte (3)
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
Centralt innehåll (3)
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter