Ämnen:
Samhällskunskap, Svenska, Fysik, Teknik, Bild, Matematik
·
Årskurs:
6
Munkedalsskolan, Munkedal · Senast uppdaterad: 11 september 2019
Du kommer få vara med i en tävling som heter First lego league. Tävlingsmomenten är planera, skissa, forska, intervjua, dokumentera, redogöra, bygga, marknadsföra, programmera och konstruera för att sedan tillsammans med andra presentera resultatet inför olika domargrupper lördagen den 9/11.
Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för människan och för samhällens utveckling. Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen har ofta varit en strävan att lösa problem och uppfylla mänskliga behov. I vår tid ställs allt högre krav på tekniskt
kunnande i vardags- och arbetslivet och många av dagens samhällsfrågor och politiska beslut rymmer inslag av teknik. För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den teknik som omger oss göras synlig och begriplig.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor.
Du ska:
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Jag/Vi kommer att bedöma din förmåga att:
Du kommer att:
Du kommer att tillsammans med andra kontruera, forska, dokumentera och samarbeta runt projektet FLL. Allt kommer sedan att utmynna i en gemensamt genomförd tävling på regional nivå.Tillsammans med din grupp kommer du att deltaga i en First Lego League tävling i Trollhättan. Där kommer ni att få presentera ert resultat för olika domargrupper.
Läroplan (5)
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
genom egen ansträngning och delaktighet, utifrån sina förutsättningar, tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö,
verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö, och
Syfte (7)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, och
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
söka information från olika källor och värdera dessa.
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
Centralt innehåll (18)
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
Människan i rymden och användningen av satelliter.
Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel artiklar i tidningar och filmer i digitala medier.
Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte, såväl i digitala som andra medier, med ett källkritiskt förhållningssätt.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter