Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering 04C vt20

Skapad 2019-09-16 12:13 i Klaraskolan Halmstad
Grundskola 7 – 9 Teknik
Vårt mål här är att lära oss lite grunder i programmering och mot slutet försöka programmera ett spel.

Innehåll

Uppgift – Programmera ett datorspel

 

http://koda.nu

 

Det finns ett antal grundläggande begrepp inom programmering som behövs i nästan all kod. Det spelar ingen roll om det gäller ett spel eller en app till din telefon. Dessa är:

Variabler

Tester

Loopar

 

Om man lär sig att bemästra dessa tre grundpelare så kommer man långt! Den här uppgiften handlar om att göra ett datorspel där man måste undvika att bli uppäten av zombier. På vägen kommer du även få göra enklare spel och uppgifter.

 

V3-6
Vi kommer titta på filmerna och följa med och skriva kod i labbet på koda.nu

Gå in på Koda.nu. Gå in under labbet och skapa ett konto så att du kan spara ditt arbete.

 

Steg 1: Variabler

Börja med att titta på följande instruktionsfilmer:

V5

Enkel grafik: https://youtu.be/mvLdugZHHL8

 

V6

Variabler: https://youtu.be/JBxCI5whhZ8

 

V7

Animering: https://youtu.be/_ZpyitroevU

 

Här kommer du att få lära dig om grundläggande programmering, och om begreppet variabler. Utför uppgifterna som anges i slutet på videorna.

Glöm inte spara så att du kan visa ditt arbete senare.

 

V9

Steg 2: Tester

Titta på instruktionsfilmen:

Interaktivitet: https://youtu.be/vMAu17L6WUY

Utför uppgiften som beskrivs i slutet.

 

V10

Steg 3: Första datorspelet!

Titta på instruktionsfilmen:

Första spelet: https://youtu.be/W4jzW1165Sc

Här kommer du att få göra ditt allra första datorspel.

 

Bonusuppgift: Om du vill utveckla spelet lite kan du även följa denna instruktionsvideo:

Ett episkt rymdspel: https://youtu.be/88gEl9sDRnI


V11-12

Steg 4: Loopar och listor

För att kunna göra ett spel som skapar tusentals zombier måste man ha loopar och listor. Titta på följande instruktionsfilmer:

Zombiespelet del 1: https://youtu.be/X9i6kMVm44Y

Zombiespelet del 2: https://youtu.be/8LmxtrwR9HE

 

Här knyter vi ihop säcken och gör färdigt vårt zombiespel!

 

Matriser

Tk
Halmstad Teknik - Kunskapskrav åk 9

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att....

I tabellen nedan hittar du kunskapskraven för betyg E - C- A i slutet av årskurs 9.
  • Tk   identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • Tk   identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • Tk   använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
  • Tk   värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • Tk   analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
E
C
A
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur enkelt identifierbara delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar.
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings-och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings-och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings-och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord.
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.
Dessutom kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
Dessutom kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: