Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Digitaliseringsplanen Bromstensskolan, årskus 4-6, orientering

Skapad 2019-10-15 15:07 i Bromstensskolan Stockholm Grundskolor
Grundskola 4 – 6 Idrott och hälsa
Digitala delar i momentet orientering.

Innehåll

 

 Aspekt

 

 Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier.

 

Vad ska vi arbeta med? 

 

Eleverna i årskurs 5 och 6 får testa på att programmera varandra analogt när de tränar väderstreck.

 

Eleverna i årskurs 6 får vid ett tillfälle chans att testa "orientera"/hitta till olika platser med hjälp av appen GPS Quiz med sina telefoner.  

 

Hur ska vi arbeta?

 

Till att programmera varandra analogt krävs det två lektioner, en lektion med instruktioner och testa på övningen sedan ytterligare en lektion för att genomföra/slutföra uppgiften. Denna övning gör man i halvklass så under tiden arbetar andra halvan med en annan uppgift

 

Till uppgiften där eleverna får testa på GPS Quiz med hjälp av sina telefoner har en lektion varit lagom. Tanken med denna uppgift är att visa på olika sätt att orientera sig fram i ett närområde. För att kunna göra detta behöver eleverna ladda ner appen till sina telefoner samt ha platstjänster på för att kunna använda GPS-funktionen. Här är det viktigt att ha en tydlig beskrivning av hur eleverna ska gå tillväga när de laddar ner appen. Har inte alla elever en telefon kan man arbeta två i par eller i en trio.

 

Vad ska du lära dig?

 

De två övningarna är de digitala delar som används vid momentet orientering.

 

Målet med uppgiften analog programmering:

Få förståelse i hur man ska passa kartan.

 

Målet med uppgiften att genomföra appen GPS Quiz:

*  Visa på att det fins flera sätt att orienera sig runt på utan en "vanlig hederlig" karta.

 

Nedan syns vilket kunskapskrav vi arbetar mot, detta är dock bara en liten del av den slutliga bedömningen.

 

 

 

 

 

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
    Idh
  • Centralt innehåll
  • Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
    Idh  4-6
  • Kunskapskrav
  • Dessutom kan eleven med viss säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.
    Idh  E 6
  • Dessutom kan eleven med relativt god säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.
    Idh  C 6
  • Dessutom kan eleven med god säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.
    Idh  A 6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: