Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering åk 7

Skapad 2019-10-28 13:17 i Alirskolan 7-9 Bollnäs
Grundskola 7 Matematik
Scratch är ett verktyg framtagen för att introducera programmering för barn och ungdomar. Det är lätt att komma igång med Scratch och det är roligt och inspirerande att börja bygga egna spel, berättelser eller animationer.

Innehåll

I Scratch kan du lära dig grunderna i programmering genom att pussla ihop olika block med instruktioner istället för att skriva kod. I Scratch finns programmeringens textkoder som färgglad grafik. Programmet är gratis och går att få på en mängd olika språk. 
 

Syfte

Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för människan och för samhällens utveckling. I vår tid ställs allt högre krav på tekniskt kunnande i vardags- och arbetslivet och många av dagens samhällsfrågor och politiska beslut rymmer inslag av teknik. För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den teknik som omger oss göras synlig och begriplig.

Arbetssätt

Teoretisk del:

Vi kommer att ha genomgångar med hjälp av bland annat filmer.

Programmeringsdelen:

Du kommer att genomföra så kallad blockprogrammering på din egen nivå och utifrån eventuella förkunskaper.

 

 

Bedömning:

Sker under hela arbetets gång

 

Tidsåtgång och preliminär lektionsplanering:

Vi beräknar att hålla på med Scratch i ca 1 vecka.

 

 

 

Så här fungerar programmeringen

Upplägget är enkelt. Du får se bilden av en katt och med hjälp av olika kommandon kan du få den att röra sig, prata, jama och byta kläder. Du kan även interagera med katten, exempelvis säga någonting när du trycker på en viss bok­stav. Det går också att byta ut katten mot någon annan figur.

Resultatet av programmeringen kan tex bli ett spel, Det är bara fantasin som sätter gränser! 

Programmet finns på internet och är fritt att använda för alla. Det finns dessutom på många olika språk. Du hittar till programmet med hjälp av den här länken:

https://scratch.mit.edu

Lär dig med hjälp av YouTube

På YouTube finns sju stycken introduktionsfilmer som ger dig grunderna till hur det går till att programmera i Scratch. Kursen kommer att börja med att du arbetar igenom de filmerna och härmar det som händer där. Filmerna hittar du här:

Det finns också mycket bra förklaringar på Kodboken.se. Dessa hittar du här.

 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
    Ma  7-9
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.
    Ma  7-9

Matriser

Ma
Programmering

E-nivå
C-nivå
A-nivå
Programmering
Eleven kan genomföra mycket enkel programmering genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla digitala modeller.
Eleven kan genomföra mycket enkel programmering genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade digitala modeller.
Eleven kan genomföra enkel programmering genom att systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade digitala modeller.
Arbetsprocess
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja sätt som leder arbetet framåt.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja sätt som med någon bearbetning leder arbetet framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven sätt som leder arbetet framåt.
Dokumentation
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med enkla "program"
Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med lite mer avancerade program
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med väl genomtänkta program i tex spelform.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: