Åldrar:
5 - 6
Slavsta förskola, Uppsala kommunala förskolor · Senast uppdaterad: 1 november 2019
Vi introducerar programmering på ett lekfullt sätt.
Utgångspunkt:
Vi vill introducera enkel programmering (analogisk) i barngruppen.
Vi vill utmana barnen att tänka strategiskt, matematiskt och dessutom ge kännedom om olika begrepp så som programmera, programmerare, kod, nollställa, höger och vänster m.m.
Hur:
Vi använder oss av ett lekfullt sätt där vi ”programmerar” en duplo figur som tar sig fram på ett rutmönstrat från punkt A till B.
Utmaning till barnen:
Barn lär sig bäst genom att leka, experimentera och utforska. Programmering är en process som innehåller just detta, vi hjälps åt och skapar lustfulla stunder tillsammans.
Vi fundera vad programmering är? varför man programmerar? Vad och vilka saker som är programmerade?
Dessa förmågor och lärprocesser kommer vi att utforska:
Var?
Vi kommer att vara på olika platser på Världstorget beroende på aktivitet.
Vilka/vilket material?
Vi kommer till en början använda oss ett rutmönstrat papper och en duplo figur som vi döpt till Alex.
Vi kommer även att testa att programmera varandra.
Mitt bidrag som pedagog?
Mitt bidrag som pedagog är att var medforskare och vara stöttande och uppmuntrande så alla barn får möjlighet att lyckas och våga prova.
Mål:
Då vi ser att barnen är intresserade av teknik (dator och iPad) och de ofta bygger robotar i Duplo hoppas vi vidareutveckla denna nyfikenhet och väcka intresse för programmering och teknik.
Läroplan (3)
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen och,
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter