Ämnen:
Svenska, NO (år 1-3), Teknik, Matematik
·
Årskurs:
F - 1
Nyhammars skola, Ludvika · Senast uppdaterad: 11 november 2019
Vad är programmering? Hur kan vi programmera varandra? Vilka föremål är programmerade?
- vad programmering är.
- känna till några föremål som är programmerade.
- några begrepp som hör till programmering.
- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.
- Få programmera en kompis med hjälp av instruktioner.
- Arbeta med bokstäver och ord med hjälp av Bee bots.
-Programmera bluebots och beebots utifrån givna instruktioner.
- Visa förståelse för vad programmering är.
- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.
-Visa förmågan att samarbeta och lösa problem med hjälp av vardaglig teknik.
Syfte (3)
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
Centralt innehåll (3)
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Att styra föremål med programmering.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter