Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Teknik

·

Årskurs:

4

Programmering

Toltorpsskolan, Mölndals Stad · Senast uppdaterad: 17 december 2019

Arbete kring programmering.

Vi kommer att bedöma din förmåga att:

 - förstå, beskriva och använda begrepp

- föra resonemang kring hur tekniska lösningar har förändrats över tid samt fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö

- behärska programmering, både digitalt och med hjälp av fysiska digitala hjälpmedel

 

Du kommer bland annat att träna på/lära dig: 

- vad en robot är

- vad det innebär att programmera

- programmera blueboots och scratch, lego WeDo 2.0

- vad det finns för fördelar och nackdelar med teknikens utveckling

- vad blockprogrammering är 

 

Ex på begrepp: programmering, binära talsystemet, algoritm, loop, koda, programspråk, 


Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen
Programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback