Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

3 - 4

Matematik åk 3-4

Kiaby skola, Kristianstad · Senast uppdaterad: 10 december 2019

Denna planering gäller för HT 19 - VT 20

Undervisningen ska enligt läroplanen syfta till

Centralt innehåll

Konkreta mål för eleven

Du ska få lära dig: Att tal kan delas upp på olika sätt. Olika sätt att visa naturliga tal. Olika talsystem genom tiderna. Olika begrepp som hör ihop med division och multiplikation t.ex. faktor, produkt, täljare,nämnare och kvot. Multiplikation och division med 2 och 4, tankemodell dubbelt och hälften. Mönster vid multiplikation. Skriva multiplikationer och divisioner till bilder Klockan analogt och digitalt. Spela spel för att se slumpmässiga händelser.

Arbetssätt

Det här gör vi:
-spelar spel
-arbetar gemensamt och individuellt med tal och siffror
-använder datorn som matematiskt hjälpmedel, spel med mera
-arbetar med individuella och gemensamma matematikuppgifter
-pratar matematik
-arbetar med ett varierat och lockande undervisningsmaterial
-arbetar praktiskt med konkret material
-arbetar med öppna lösningar, inget givet svar finns 

Bedömning

Din förmåga att använda tal i bråkform i vardagliga situationer.
Din förmåga att använda centrala metoder vid beräkningar vid huvudräkning och skriftliga metoder.
Din förmåga att använda de fyra räknesätten i olika situationer.
Din förmåga att använda dig av olika strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.






Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning

Del av heltal och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.

De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.


Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

Rimlighetsbedömning i vardagliga situationer

Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.

Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas

Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.

Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Slumpmässiga händelser i experiment och spel.

Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.

Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.

Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.

Metoder för enkel ekvationslösning.

Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.

Koordinatsystem och strategier för gradering av koordinataxlar.

Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Matriser i planeringen
Matematik åk 3
Matematik åk 4
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback