Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Matematik 17a HT-19

Skapad 2019-12-03 18:33 i Björkbergsskolan Hudiksvall
Grundskola 2 Matematik
Detta har vi arbetat med under höstterminen 2019.

Innehåll

  • Addition talområdet 0 till 100
  • Subtraktion talområdet 0 till 100
  • Addition med tiotalsövergång 0 till 20
  • Subtraktion med tiotalsövergång 0 till 20
  • Likhetstecknet, mindre än, mer än och skilt från
  • Tal i bråkform
  • 3D-objekt
  • Geometriska objekt
  • Linje, sträcka och punkt
  • Klockan, analog och digital tid
  • Massa
  • Multiplikation
  • Division
  • Algoritmer med addition och subtraktion utan växling
  • "Dubblor" 1-10
  • Spel
    • Tärningsspel, bl.a. "Yatsy", "tiotal och ental",
    • "Krokodilspelet" (likhetstecknet, större än och mindre än)
    • "Halva priset " (hälften)
  • Jobb på datorn för färdighetsträning
    • Elevspel.se
    • Bingel.se
    • King of Math Junior
  • Programmering med "Scratch Junior" samt lite "micro:bit"

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning
    Ma  1-3
  • Del av heltal och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
    Ma  1-3
  • Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.
    Ma  1-3
  • Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.
    Ma  1-3
  • Rimlighetsbedömning i vardagliga situationer
    Ma  1-3
  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
    Ma  1-3
  • Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
    Ma  1-3
  • Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
    Ma  1-3
  • Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
    Ma  1-3
  • Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
    Ma  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: