Åldrar:
1 - 6
Vitklövergatans förskola, Ale · Senast uppdaterad: 28 juni 2021
I detta dokument finns: Bakgrund för att vi fokuserar på barnens digitala kompetens Kartläggning av nuläget Diskussioner från APT Samt en introduktion till planeringsmodellen SMÅTU och planeringsmall av denna
Vi har här på enheten valt att jobba med digitalisering som prioriterat mål för enheten och anledningen till detta är att det har kommit med i den reviderade läroplan för förskolan LPFÖ-18. Vi har påbörjat jobbet digitalisering och redan kommit en bit.
Varit på kurs, läst i Erika Segers bok Digitalt Meningsskapande, gjort kartläggning och haft diskussioner på APT samt workshop
Personal har bland annat:
Kartläggningen av digitaliseringen på enheten visar att barnen är 100% konsumenter när de använder digitala verktyg, vi strävar därför efter att barnen ska använda digitala verktyg som i högre grad som producenter och inte konsumenter.
På APT har vi diskuterat i tvärgrupper och gjort en planeringsövning tillsammans.
Huvudpunkterna från diskussionerna:
Detta dokument ska vara ett levande dokument och måste kontinuerligt följas upp, det för att vi inte ska ha de digitala aktiviteter som happenings men som en del av vardagens utbildning.
SMÅTU planeringsmodellen består av 5 delar som hör ihop sammanhang, mål, åtgärd, tecken och utvärdering.
Man börjar med att fylla i sammanhang eller med ett mål från läroplanen.
Under sammanhang skriver man bakgrund för varför man jobbar med detta teman och sin generativa fråga.
Under målet lägger man in vilka mål från läroplanen man vill jobba med, det är bra att välja 1-2 mål för att det inte blir för stort. Under tiden man jobbar med temat måste man tänka målet som levande och inte spika fast det som att det inte kan ändras, man kanske har satt ribban för högt eller lågt.
Åtgärder lägger man in aktiviteter man gör med barnen, ändringar i förhållningssätt och allt annat man gör för att uppnå målen.
Tecken är observationer och dokumentation som styrker barnens process mot målen.
Utvärdering är personalens reflektioner över hur en aktivitet gick och analys av dokumentation under tecken och utvärdering av när man är i mål.
I förskolan är gruppen viktig för barns utveckling och lärande. Därför tänkte maskrosen att vi kör dansprogrammering med olika grupper för att gynna barnens lärande.
Mål från läroplanen:
Intern mål för enheten:
Barnen på Vitklövergatans förskolan ska få möjlighet till att vara minst 50% producenter vid användandet av digitala verktyg.
Vi delar barnen i två grupper och vi förklar för dom att vi kör dansprogrammering och vi valde 4 kort som förklarar vad man ska göra. Vi brukar även sätta på musik ibland till den. Vi visar kort efter kort till barnen och kör kanske 4 gånger på samma sätt. Samtidigt samtalar vi med barnen om vad som står på kortet och om vad vi ska göra.
Vi tar kort på barnen och sätter upp de på väggen och vi brukar fråga barnen vad de gör på bilderna. Pedagogerna ser att 50% av de digitala verktygen är konsumenter.
Vi ser att barnen är väldigt intresserade och när vi säger att vi ska ha dansprogrammering går de direkt till mattan och ibland ser vi att ett barn inte är med från början och går istället och leker någon annan stans. När han/hon ser gruppen dansar blir barnet med i gruppen och följer det alla andra gör. Därför tänkte vi pedagoger att vi har fyra kort som vi visar upp just nu, men vi vill öka på korten så att de får nya danser att göra
Läroplan (8)
nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen och,
förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter