Ämnen:
Matematik, Teknik, Bild
·
Årskurs:
4 - 6
Granbergsskolan F-6, Bollnäs · Senast uppdaterad: 13 januari 2020
Introduktion till programmering åk4, analog till blockprogrammering.
Introduktion i programmering, från analog till blockprogrammering. Viss bildhantering och koordinatsystem från matematiken.
Eleverna har förkunskaper från Blue-bots och code.org i att styra föremål och figurer på skärm. Så vi kan gå relativt fort fram i början.
Lektion 1
Kodning Medienavet som introduktion/inspiration.
Analog programmering
Dansprogrammering
De får begränsat med danslappar i grupperna. Vi pratar om upprepning mm (loop, sekvens)
Två uppdrag från Programmera mera som konversationsstartare : Sekvens och Loop
Lektion 2-4 (5)
Blockprogrammering
Vi jobbar i scratch och vi bygger en labyrint.
Målet är ett spel ungefär som detta, men eleverna väljer själv figurer mm.
De ska se till att figuren kan styras med piltangenter. (om-sats)
En start- och slutpunkt för figuren. (koordinatsystem)
Sedan lägga till/rita en labyrint som figuren inte får nudda, (digitalt bildskapande, enkel nivå)
Om man nuddar förflyttas figuren tillbaka till startpunkten (om-sats)
Start och slut på spelet. (bildskapande, tidsstyrning, om-sats)
Extra för de elever som hinner.
Lägg till ett spöke med slumpat rörelsemönster som man får passa sig för.
Lägg till tidtagning och eventuellt olika respons beroende på hur lång tid det tar att lyckas.
Centralt innehåll (3)
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Kriterier (7)
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.
Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord.
Eleven kan förklara enkla tekniska lösningar i vardagen och hur några ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar.
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade fysiska eller digitala modeller.
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter