Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Praktisk programmering

Skapad 2020-01-10 09:14 i Högadalsskolan Härryda
Grundskola F Teknik Matematik
Du kommer att få prova praktisk programmering på fritidshemmet tillsammans med några av dina klasskompisar.

Innehåll

 

Varför ska vi lära oss om detta

För att lära oss om hur vi människor kan styra och påverka genom programmering. 

 

Arbetssätt

Du kommer få styra en klasskamrat genom en bana av färgade papper på golvet. Den som blir styrd har ögonbindel på sig. Genom att bli klappad på huvudet och axlarna ska klasskamraten bli ledd genom banan. En klapp på huvudet betyder ett steg fram. En klapp på axeln betyder ett steg åt sidan.

 

Vad ska vi lära? 

Vi ska lära oss vad programmering är och hur det kan användas för att lösa problem.

 

Elevinflytande

Du får själv skapa en bana och leda din klasskamrat genom den. 

 

Vilka förmågor kommer du att få möjlighet att utveckla?

Problemlösning och samarbete.

 

Utvärdering

Efteråt kommer du få tycka till om lektionen och hur man skulle kunna göra annorlunda.

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: