Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik, Matematik

·

Årskurs:

4

Programmering år 4

Herrestadsskolan 4-6, Uddevalla · Senast uppdaterad: 14 januari 2020

Programmering blir allt mer en del av vår vardag. Datorer lyder instruktioner som vi människor vi gett dem, alltså programmerat. Vad funkar egentligen vid ett strömavbrott?

Vi kommer att lära oss att skapa kod och programmera bl.a Blue bots och pröva oss fram i digitala verktyg. Vi kommer att arbeta utifrån uppdrag där vi diskuterat digitala hjälpmedel som vi möter i vår vardag. Internet skapar många möjligheter men vi kommer också diskutera baksidor med nätet, sociala medier samt hur man uttrycker sig. 


Läroplanskopplingar

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.

Matriser i planeringen
Teknik år 4-6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback