Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Hour of Code

Skapad 2020-01-15 08:58 i Bruksskolan Flen
Grundläggande programmering för mellanstadiet.
Grundskola 5 Matematik Teknik
Eleverna får lära sig att programmera i grafiska miljöer som code.org och lär sig då skapa enkla program och spel.

Innehåll

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk. 
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar. 
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. 
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Uppgifter

  • Parprogrammering och användning av kamera och mikrofon

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: