Alla årskurser
Maserskolan, Borlänge · Senast uppdaterad: 15 januari 2020
Vi bearbetar novellens ingredienser och struktur tillsammans. Utifrån kunskaper om novellgenren så spelar vi dockteater och skriver en egen novell.
Pedagogisk planering i svenska år 8c
Lärare: Maria Näslund
Ämne: svenska
Arbetsområde: skriva novell
Visa kunskaper i följande ämnesförmågor:
Konkreta mål
· Du ska utifrån texten ”The American Way” bearbeta novellens ingredienser tillsammans med mig och klassen
· Du ska använda dokumentet med ”The American Way” som du markerat novellens delar i, med tillhörande förklaringar, som stöd vid planeringen av en egen novell
· Du ska skriva en novell utifrån din planering
· Du ska, utifrån den bearbetade texten och samtal i din grupp, enas om en scen ur novellen som ni ska omsätta i dockteater
· Du och dina kamrater ska utforma dockorna så att de stärker handlingen i scenens innehåll
· Du och dina kamrater ska gestalta scenen så att allas röster ingår i inspelningen
· Du och dina kamrater ska omsätta scenens innehåll och får då vara kreativa i syfte att t ex få budskapet i scenen att bli ännu tydligare
Bedömningsmatris, utifrån novellens ingredienser
Receptet för en novell |
|
|
|
Ingredienser |
|
|
|
· Kasta sig direkt in i handlingen |
· Glömde av det. |
· Har försökt att kasta mig direkt in i handlingen. |
· Har kastat mig på ett genom -tänkt sätt. |
· Scener |
· Nja, kanske någon men inte så genom-tänkt. |
· Ja, jag har fått handlingen att lyftas fram utifrån scenerna, mot vänd-punkten. |
· Ja, de känns väldigt passande och för läsaren fram på ett tydligt sätt mot vändpunkten i novellen. |
· En central händelse – ofta något slags problem |
· Vet inte? |
· Ja, den har jag planerat utifrån. |
· Innehållet rör sig medvetet och säkert runt den centrala-händelsen. |
· Vägen mot en lösning av problemet bygger upp spänningen i novellen, spänningstrådar |
· Saknas |
· Jag har lyckats formulera några som stärker den centrala händelsen |
· Ja, de kommer med jämna mellanrum och gör den centrala händelsen mycket spännande. |
· Ofta få personer, eftersom det bara ska finnas personer av betydelse för den centrala händelsen |
· Glömde nog av det. |
· Ja, jag har bara personer av betydelse för centrala händelsen med. |
· Ja, och jag har tänkt igenom dessa personer noga för att de ska passa |
· Miljö och person-beskrivningar görs endast om de är av betydelse för den centrala händelsen |
· Gör nog ingen sådan beskriv- ning medvetet |
· Ja, jag har gjort ett par sådana i syfte att stärka den centrala händelsen. |
· Ja, de känns som jag har utformat dem så att de stärker hela spänningen i novellen. |
· När centrala händelsens problem får en upplösning så slutar novellen strax, brukar kallas för vändpunkten |
· Förstår nog inte det där. |
· Ja, det gör min och det känns passande. |
· Ja, jag har verkligen fått till en stegrande spänning som slutar precis där den ska. |
· Slutet skapar ofta eftertanke i sin koppling till den centrala händelsen |
· Vet inte? |
· Jo, novellen får läsaren att tänka efter. |
· Jo, den möjligheten till eftertanken blir stark. |
· Stycke- indelning |
· Glömde jag nog |
· Har försökt att göra passande sådana |
· Jag har gjort dem med eftertanke och de växer fram som scener i novellen |
· Stycke- inledning |
· Vad är det? |
· Ja, jag har försökt att föra temat vidare, från ett stycke, så att de leder över till nästa stycke. Vilket stärker läsförståelsen. |
· Ja, jag har fört temat till nästa stycke genom, att på ett mycket, säkert sätt stärka läs- Förståelsen. |
· Tidsform |
· Vet inte hur jag ska se sånt. |
· Jag skriver oftast verben i rätt form, men ibland kan något enstaka verb krångla till det. |
· Ja, jag har full koll på i vilken form verbet ska stå i den text jag skriver, ibland rättar jag dem det sista jag gör. |
· Punkt och stor bokstav |
· Nja, inte så säker. |
· Oftast säker, men ibland gör jag någon onödigt lång mening som försvårar för en läsare. |
· Ja, jag har full koll på när det ska vara punkt och därefter stor bokstav. |
· Stavning |
· Osäker |
· Säker |
· Mycket säker |
· Förebilder för språket |
· Dåligt med sådana i bokform. |
· Nja, men jag har tagit upp läsningen igen och förstår att den satsningen är av stor betydelse för skriftspråket. |
· Jag har läst och läser böcker och jag förstår att de gett mig språkliga förebilder vilket påverkat mig till en säkrare skribent. |
· Bearbetning av innehåll och språk under novellens utformning |
· Nja, kom inte igång så att jag hann med det. |
· Ja, jag kom igång i tid, försökte själv och fick några utmanande förslag som jag försökte att utveckla, vilket bidrog till ökad läsbarheten. |
· Ja, jag kom igång i tid, tog stöttning som utmanade min skrivprocess vilket fick innehållet i novellen att verkligen lyfta. |
Bedömningsmatris – som stöd vid genomförandet av dockteater
Arbete med att gestalta karaktärerna i din scen så att de bidrar till att förmedla innehåll, spänning och eventuellt budskap i scenen. |
Du gjorde det som krävdes för att få din docka/annat gestaltande, att fungera i dramatiseringen. |
Du gjorde det som krävdes med engagemang, för att få din docka/annat gestaltande, att fungera på ett tydligt sätt i dramatiseringen. |
Du gjorde det som krävdes på ett utvecklat sätt, för att få din docka/annat gestaltande, att fungera på ett tydligt sätt i dramatiseringen. |
Förmedling av innehållet i tal och agerande. |
Du agerade och du förde fram dina repliker så att innehållet synliggjordes för åskådarna. |
Du agerade och du förde fram dina repliker på ett sätt som bidrog till att innehållet i scenen blev intressant och lockande för åskådarna. |
Du agerade och förde fram dina repliker på ett mycket engagerat och inlevelsefullt sätt vilket verkligen bidrog till att åskådarna lockades av innehållet i scenen. |
Innehåller inga läroplanspunkter
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter