Skolbanken Logo
Skolbanken

Hur funkar det?

Östergårdsskolan gr, Halmstad · Senast uppdaterad: 18 januari 2020

Mönster och programmering

Syfte

Utveckla förmågan identifiera och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån funktion och utveckla kunskaper om teknik.

Mål

Jag vill lära mig grunderna i programmering.

Innehåll

  • Vi jobbar i grupp.
  • Vi programmerar analogt.
  • Vi tittar på olika mönster.
  • Vi lär oss nya ord, symboler och tecken.
  • Vi övar riktning: höger, vänster, framåt och bakåt.
  • Vi programmerar Blue-Bots.

Bedömning

Jag visar intresse.

Jag deltar.

Jag medverkar.


Läroplanskopplingar

identifiera och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån funktion, och

använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.

Avstånd, riktning, riktmärken och kännemärken och hur de används vid förflyttning.

Ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet verklighetsuppfattning för att till exempel kommunicera om människa, djur och natur.

Några vardagliga föremål som styrs av datorer och program. Hur programmering används för att styra föremål, till exempel rörelse.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback